Mary Cassatt 19. yüzyılda anneliği ve geleneksel kadın aktivitelerini sıklıkla resmeden tanınmış bir empresyonisttir. Ancak 50 yaşındayken tüm yapıtlarına yeni ışık tutan bir sipariş aldı: Modern kadını yansıtan bir duvar resmi.
Çeviren: Ayça Melis Aysel
Hikâye Kolomb’un 400 yıl önce Amerika’ya gelişinden beri endüstride, sanatta ve bilimde önemli başarıları destekleyen 1893 Dünya Kolomb Sergisi ve Fuarıyla başladı. Fuar Chicago’da yer aldı ve Cassatt’tan kadınların tarih boyuncaki ilerlemesini sergileyecek olan Kadınlar Binası’ndaki Onur Galerisi’nin girişi üzerindeki kuzey bölmesine 58×12 boyutlarında duvar resmi yapması istendi.
Cassatt’ın Modern Kadın üzerine çalışması, Mary Fairchild MacMonnies tarafından yapılan ve kadınların medeniyetin başlarında en ince ve medeni kısmı temsil ettikleri ilkel kadın üzerine tamamlayıcı bir duvar resmi ile karşı karşıya kaldı.
Cassatt 1892‘de bu siparişi aldığında Louisine Havemeyere’a neden bu siparişi almaya karar verdiğini açıklayan bir yazı yazdı:
“Chicago sergisi için dekorasyon yapacağım. Komite bana bunu teklif ettiğinde dehşete düştüm, ama zamanla daha önce hiç yapmadığım bir şeyi yapma fikrinin eğlenceli olacağını düşündüm ve böyle bir şeyin fikri Degas’ı sinirlendirdi ve aklına gelebilecek hiçbir eleştiriyi esirgemedi, moralim düzeldi ve hiçbir şey için bu fikirden vazgeçmeyeceğimi söyledim.”
Mary Cassatt, Louisine Havemeyer’e yazdığı bir mektupta, Kadın Bina Tarihi: 1893 Kolomb Sergisinde Kamusal Sanat.
Onun eserleri oldukça alegoriktir ve İncil’e (bilgi meyvesi toplayan kadınlar), sanat tarihi ve Botticelli gibi ustalara atıfta bulunur. Merkez paneli, Bilginin veya Bilimin Meyvesini Toplayan Kadınlar, Şöhret Peşinde Koşan Genç Kızlar ve Sanat, Müzik, Dans, sanatla uğraşan kadınların yer aldığı bir üçlemedir.
Duvar resmi, bilgiyi yeni nesillere aktaran çağdaş kadınları, sanatla uğraşan kadınları ve tutkuyla hayalleri peşinden koşan kadınları temsil ettiği için feminist bir his uyandırıyor. Dahası, Cassatt’ın tarzı çok moderndi ve önceki kısa ömürlü ve pastoral eserlerinden de oldukça farklıydı.
Bu kombinasyon çağdaş izleyiciler için çok fazlaydı ve Cassatt (Degas tarafından da dahil) ağır bir şekilde eleştirildi, hatta panel fuardan sonra kayboldu ve asla bulunamadı – bazıları depodayken yok edildiğini düşünüyor.