Henri Toulouse Lautrec Paris’in gece hayatı tasvirleriyle ünlüdür: gece kulüpleri, tiyatrolar, eğlence yerleri. Bize çöküşün olduğu dünyayı ve arkadaşlarının, ilham perilerinin, patronlarının çarpıştığı şehirdeki rahatsızlıktan kaçışı gösterdi.
Bu eskizde, birinci planda çizim hatları daha belirgin olan Misia Natanson’ı ve ikinci planda kalan isimsiz sahne görevlisini çizmiştir. Yani elit tabakadan bir kadın, sanatçıların patronu ve perdeyi eliyle açıp kapatan bir tiyatro çalışanımız var.
Marcel Proust, kayıp zamanın araştırılmasında “Prenses Yourbeletieff” ve “Madame Verdurin” karakterlerinin prototipi olarak Misia’yı kullandı. 19. ve 20. yüzyılın başında Lautrec, Renoir, Vuillard, Vallotton tarafından resmedilmiştir.
Kapak tasarımı için bir çalışma olduğundan tamamlanmamış, sadece gövdesi ve kafası tamamen başarıyla bitirilmiştir. Silueti ana hatlarıyla belirten ve vücudunu kıvrımlayan mavi renk, sıradışı, siyahtan daha yumuşacıktır. Mücevher taşımadığını görüyoruz, sadece sol elinde bulunan bir yelpaze, ona daha hassas ve şehvetli bir görünüm veren bir aksesuar.
İkinci planda, perdeyi düşüren bir teknisyen var. Toulouse Lautrec, figürünü sadece ipin yanına çizerek sahne makinelerinin zincirlerini aşağı çekiyor.
Bu taslak, sahne becerilerinin ömrünü betimleyen, teknik becerilerini ve gösteriyi bir araya getirme yeteneklerini kullananlar için nadir görülen bir sanat eseridir. Büyünün gerçekleşmediği, her konser ya da tiyatro parçasının sessiz kahramanları olan yapım teknisyenlerini burada görüyoruz.
Çizim birkaç yıl önce restore edildi, çünkü bir zamanlar iki parçaya bölünmüştü ve sadece Misia’yı ortaya çıkarmak için çerçevelemişti. Daha sonra çalışmanın iki parçası birleştirilmiştir. Dünyayı sahnede, kutuda ve sahne arkasında birleştirir ve Toulouse Lautrec’in vizyonunu daha karmaşık ve gövdeli hâle getirir bu tablo.