Empresyonizmin ustası Claude Monet, seri olarak resim yapmayı severdi. Saman yığınları (Fransızcası meules) ile ilgili olan bu eser, en çok bilinen ve sanatçının ilk sergilediği eseridir.
Farklı mevsimlerde ve günün farklı zamanlarında çizilmiş olan saman yığını resimlerinden on beş tanesi, 1891 yılında Durand-Ruel Galerisi’nde, ünlü empresyonist sanat tüccarına ait galeride sergilenmiştir. Genel itibarıyla Monet, bu konu ile alakalı 25 resim yapmıştır. Bu eser ve aynı konulu diğer yedi eser özel şahıslar tarafından muhafaza edilmiştir. 2019 yılında 110,7 milyon dolara Sotheby’s’te satılmıştır ki bu sanatçının yeni rekorudur.
Monet daha önceden de aynı konuyu farklı ışık ve farklı ruh hâllerinde resmetmişti. Bununla beraber, bir ressam olarak olgunlaştıkça, atmosferik etkilerle ilgili tasvirleri yalnızca belirli efektlerle değil, aynı zamanda zengin rengin özerk bir şekilde kullanılmasına imkân veren genel renk uyumlarıyla daha fazla ilgilenmeye başlamıştı.
Resmin kendisine döndüğümüzde, 1890 yılının Monet için çok önemli bir yıl olduğunu söyleyebiliriz. 50 yaşına bastığı zaman ilk kez kendine ait bir mülk satın almıştı. Bu ev elbette Giverny’deki bahçeli eviydi ve Saman Yığınları‘nı yaparken de evinin yakınlarındaki tarlalardan ilham almıştı.
Eskiden Fransız kırsallarındaki her köyün harman dövme makinesi yoktu. Köy halkı gezici makinelerin köye gelmesini beklerken aylar geçerdi ve saman yığınlarının yüksekliği 3 metreyi bazen de 6 metreyi bulurdu. Monet’nin tablosundaki sarı tek parça yığınlar, Giverny tarlalarının etrafını saran, sivri bir kubbe ile silindirik bir tabana sahip olan tipik bir saman yığını şeklidir.
Saman Yığınları‘nın eşsiz perspektifine ve dinamik kompozisyonuna baktığımızda; güçlü çapraz çizgiler (biri sağ taraftaki perspektiften, diğeri ise güneş ışığı huzmelerinden) eserin merkezinde buluşarak, ayrıntılı fırça darbelerinin katmanlarını odaklayarak izleyicinin bakışlarını tuval boyunca yönlendirmektedir.
Kaynak: https://www.dailyartmagazine.com/painting-of-the-week-claude-monet-meules/