1865 yılında Claude Monet, boyu 4’e 6 metreyi aşan devasa bir resim yapmaya karar vermişti. Eserdeki insan figürleri, ortalama insan boyunu yarı yarıya aşmaktaydı. Monet, Fontainebleau ormanında arkadaşlarından poz vermesini istediği birçok eskiz yapmıştı. Kısa bir süre sonra da asıl yapmak istediği Kırda Öğle Yemeği resminin ön versiyonunu çizdi.
Çalışmanın genel fikri ve adı, iki yıl önce ünlü Salon des Refusés’de (Reddedilenlerin Salonu ya da Sergisi) sunulan Edouard Manet’ye ait Kırda Öğle Yemeği (1863) -eleştirmenler, salon hakemleri ve ziyaretçilerin öfkeye kapılmasına neden olan- eserine övgü niteliğinde olması için seçilmiştir. O zamanlar özel bir stüdyoda öğrenci olan Monet resimden çok etkilenmişti. Manet’ye olan hayranlığını ilan etmeye ve aynı derecede inanılmaz bir şey yapmaya karar vermişti. Halkı, Manet’nin yaptığı gibi çıplak kadın figürleri ile rahatsız etmek niyetinde değildi. Yalnızca aydınlık güneş lekelerini, yüzlerin ve kıyafetlerin üzerine düşen koyu gölgeler ile kontrast yapmayı, çimenleri ve beyaz örtüleri çizmek istemişti.
Genç sanatçı 165 santimetre boyunda olan tuvalin üst kısımlarına ulaşabilmek için derin bir hendek kazıp resim ile kendisini doğru seviyeye getirerek çalışmasını sürdürmüştü. Monet, eseri öyle saplantı haline getirmişti ki; arkadaşlarına, resimden başka hiçbir şey düşünemediğini ve eğer bitiremezse delirebileceğini bile yazdı. Çalışması çok fazla çaba gerektiriyordu ve ucuz olmaktan da epey uzaktı.
Tablonun tam halini yeniden oluşturmak ancak ön taslak sayesinde mümkün olmuştu. Çünkü Kırda Öğle Yemeği‘nin son versiyonu birçok yırtık ile pejmürde bir halde hayatta kalmıştı.
Monet’nin yaşamının yarısı borç içinde geçmişti. Ev sahibine ödeme yapamayınca gece yarısı kiralık bir daireden kaçtı, otel sahipleri ile kavga etti, sözler verdi ve uzun bir süre Frédéric Bazille ve Auguste Renoir ile bir stüdyoyu paylaştı. Bir keresinde cebinde bir kuruş bile yokken, bu kocaman Kırda Öğle Yemeği eserini katlayıp ev sahibine teminat olarak verdi. Monet uzun bir süre yeterli para kazanamadığından tabloyu almak için ancak yıllar sonra geri dönebildi. Tüm bu yıllar boyunca nemli bir mahzende ruloya sarılmış olarak kalan tablo, bazı yerlerden çürümeye başladı. Sanatçı, bu yüzden resmi parçalara ayırmak zorunda kaldı ve eserden yalnızca üç sağlam panel kalmış oldu. Bu panellerden de yalnızca iki tanesi müze duvarlarına ulaştı -bugün bu iki panel d’Orsay Müzesi’nde ayrı çerçevelerde tutulmakta. Üçüncü panel ise kayıp.
Resmin devasa son versiyonu bu ön versiyonundan çok az farklıydı ama elbette bağımsız ve tamamlanmış bir versiyondu. Monet, sol tarafa beyaz kıyafet ile çizdiği kızın kıyafetinin rengi ve masa örtüsünün üzerinde oturan bir erkek çocuk yerine esas figürü erkek ile değiştirdi. Kırda Öğle Yemeği‘ne eklediği neşeli ve büyük sakallı bir adam olan yeni karakter, sanatçı Gustave Courbet’e çok benzemekteydi.
Kaynakça: https://arthive.com/claudemonet/works/396925~Luncheon_on_the_Grass