Beyaz tenli insanlar, binlerce yıldır Batı sanat geleneği konularına egemen olurken, renkli tenli insanlar büyük ölçüde yetersiz ve yanlış temsil edilmişti. Hollanda Altın Çağı da bir istisna değildi. Ancak bununla birlikte, renkli tenli insanların asil, olumlu ve yüksek bir ışıkta tasvir edildiği bazı parlak örnekler bulunmaktadır. Az tanınan bir sanatçı olan Hendrik Heerschop, resmettiği Afrika Kralı Caspar ile beyaz seçkinlerden ve tipik olarak Hollanda Altın Çağı’na hakim olan yerel sahnelerden dramatik bir kopuş sergilemiştir.
Hollanda Altın Çağı’na hükmeden beyaz tenli seçkinler, genelde kendilerini veya diğer beyazları öne çıkaran tablolar yaptırıyorlardı. Renkli tenli insanlar nadiren resimlere dahil ediliyordu. Dahil edildikleri resimlerde de köleler ve hizmetkarlar olarak arka planda tasvir ediliyorlardı. Hendrik Heerschop’un Afrika Kralı Caspar‘ının bir istisna olmasının nedeni budur. Çünkü Afrikalı Kral onur, ihtişam ve gururla oturmaktadır. Onun üzerinde hiçbir beyazın hakimiyeti ve üstünlüğü yoktur.
Afrika Kralı Caspar, Müneccim Kralların Tapınması’ndaki İncil kralı Caspar’ı tasvir etmektedir. Bu İncil hikâyesindeki üç bilge kral veya magi (bebek İsa’ya bağlılık yemini etmek için Doğu’dan gelen üç bilge adam) bebek İsa’ya hediyeler ile yaklaşmaktadır. En yaşlı müneccim olan Kral Melchior, bebeğin hükümdarlığını temsil etmek için altın getirmiştir. En yaşlı ikinci müneccim olan Kral Caspar, bebeğin kutsallığını temsil etmek için buhur getirirken, en genç olan Kral Balthasar ise bebeğin insanlığını temsil etmek için mür (bir tür reçine) getirmiştir. Heerschop Afrika Kralı Caspar’da müneccimi, buhur hediyesini iki elinin arasında tutarken tasvir etmektedir.
Hendrik Heerschop hakkında bilinen birkaç az bilgiden biri Hollanda Haarlem’de çalıştığıdır. Heerschop, tür sahneleri (İncil ve tarihi konular) yaratmıştır ve eserlerini Haarlem Klasisizm’i tarzında boyamıştır. Afrika Kralı Caspar‘ın öznesi hakkında ise hiçbir bilgi yoktur. Öte yandan, Afrika Kralı Caspar‘da tasvir edilen kişinin spesifik bir kişinin yüz özelliklerine sahip olduğunu biliyoruz. Yani bu adam idealize edilmiş veya hayali bir model değildir. 17. yüzyılda Hollanda’da köleliğe izin verilmiyordu. Bu nedenle Afrikalı subje, sanatçının bir arkadaşı veya tanıdığı olabilir. Bu da tür sahnelerinde uzmanlaşmış beyaz bir Hollandalı sanatçı tarafından Afrika kralı kılığında resmedilen özgür bir Afrikalı adam olduğu anlamına geliyor.
Afrika Kralı Caspar, yaşayan bir Afrika kralının portresi olmadığı için, yaptırılan bir Avrupa kraliyet portresi ile aynı sosyal prestije ve tanıma sahip değildir. Ancak tarihi, sosyal ve sanatsal öneme sahip nadir bir parçadır. Kadınlar gibi, renkli tenli insanlar da sanat kitaplarında, ders konularında, müze koleksiyonlarında ve sosyal diyaloglarda çok uzun süredir marjinalleştirildi. Umarız ki Afrika Kralı Caspar‘da bulunan güzelliğin farkına varmak, bu kolektif tanınma ve yeniden değerlendirme yolunda atılmış bir adım olur.
Kaynak: https://www.dailyartmagazine.com/african-king-caspar/