Harry Clarke, İrlandalı bir vitray sanatçısı ve kitap ressamıydı. Her iki alanda da kayda değer işler yaptı ama bir şekilde vitray çalışmaları daha çok tartışma konusu oldu. Ayrıca bu çalışmalara rastlamak daha kolaydır. Bununla birlikte, illüstrasyon çalışması özel bir ilgiyi hak ediyor. Özellikle Edgar Allan Poe’nun Gizem ve Hayal Gücünün Masalları için yaptığı harika illüstrasyonlar dikkatleri üstüne çekti. Bu yazımızda sizlere Poe’nun korku hikâyeleri için Harry Clarke’ın çizdiği illüstrasyonları derledik.
“Canavarı mezarın içine gömdüm!” -E. A. Poe, Kara Kedi, Gizem ve Hayal Gücünün Masalları.
Harry Clarke, Ünlü İrlandalı Vitray Ressamı
Harry Clarke, 1886’da Dublin’de dünyaya geldi. Babası bir kilise dekoratörüydü ve kendi dekorasyon işi olan “Joshua Clarke & Sons”a sahipti. Bu nedenle Clarke, erken yaşlardan itibaren sanatla yakın ilişkiler kurdu. Dublin’deki Belvedere Koleji ve Metropolitan Sanat ve Tasarım Koleji’ne katıldı. İlaveten Harry Clarke, 1921’de babasının ölümünden sonra erkek kardeşiyle birlikte devraldığı babasının stüdyosunda uzunca bir süre çalıştı.
“Keskin bir çığlık duyuldu ve hançer, bir anda, Prens Prospero’nun ölümle secde ettiği samur halının üzerine parlayarak düştü.”
İlk kayda değer vitray çalışması, 1910 Eğitim Kurulu Ulusal Yarışması’nda vitray çalışmaları için altın madalya kazandığı St Patrick’in Longford Piskoposu St Mel’in Kutsama Tören’iydi
Harry Clarke’ın Kitap Çizimleri:
Harry Clarke en çok University College Cork’taki Honan Şapeli’nin pencereleri, John Keats’in The Eve of St. Agnes tasviri ve Cenevre Penceresi gibi büyük vitray eserleriyle tanınır fakat kitap resimleri de ilgi ve hayranlık uyandırmaktadır.
Bu resim güçlü rüzgarın işiydi fakat o kapılar olmadan da Usher’ın leydisi, Madeline’nin ulvi ve kefenlenmiş figürü orada durabilmişti.
Eğitimini bitirdikten sonra Harry Clarke kitap ressamı olarak iş aramak için Londra’ya taşındı. İlk siparişlerini Samuel Taylor Coleridge’in Yaşlı Denizcinin Ezgisi ve Alexander Pope’un Bukleye Tecavüz eserlerinden almıştı ama hiçbir zaman onları tamamlayamadı. Sonuç olarak ilk basılan çalışması, 1916’da Hans Christian Andersen’ın Peri Masalları’ydı. Daha sonra, 1919 ve 1923’te Edgar Allan Poe’nun Gizem ve Hayal Gücünün Masalları’nın iki baskısını bitirdi.
Gizem ve Hayal Gücünün Masalları
Yıllık kitap illüstrasyonunun altın çağında, Gizem ve Hayal Gücünün Masalları‘nın 1923 baskısı, Harry Clarke’ın bir kitap ressamı olarak ün kazanmasını sağladı. Çizimleri aracılığıyla gerçekten de Poe’nun korku şiirlerinin eşsiz, tuhaf dünyasını ortaya çıkardı.
Ana karakterlerin yaşadığı korkuyu ve deliliği zekice yazdı. Şüphesiz, korku sahnelerinde karakterlerin yaşadığı belirsizliği net bir şekilde görebiliyorsunuz. Ayrıca Harry Clarke tuhaf ve unutulmaz yaratıkları yaratabilmişti.
Geometrik olarak gövdelerini stilize etmiştir. Doğal olmayan şekilde uzun ince elleri olan diğer dünyaya ait insan dışı görünümleri olan yaratıklar. Bu nedenle Harry’nin tasvirleri, Poe’nun öykülerine eklenmiş oldu.
“Onun ismini yüksek sesle söylerdim.” E.A. Poe, Ligeia, Gizem ve Hayal Gücünün Hikayeleri
Son olarak, Harry Clark’ın hayal gücünün sınırları yoktu. Eşsiz tarzı, İlkbahardaki Yıllar (1920), Charles Perrault’un Perrault Peri Masalları (1922), Goethe’s Faust (1925) ve Charles Swinburne’nin Algernon Seçilmiş Şiirleri (1928) gibi diğer eserlerinde de tanınır.