Japonya’da Edo döneminin önde gelen tahta baskı resim ustalarından olan Hiroshige, Edo şehrini (günümüz Tokyo’su) sıra dışı açılardan gösteren, gündelik hayatın ve mekânların gizli güzelliğini gözler önüne seren yüzlerce eser ortaya koymuştur.
Çeviren: Beyza Şimşek
Serinin 99’dan 118’e kadar numaralandırılmış olan kış grubu, Edo’nun en eski ve en kutsal Budist tapınağı olan Asakusa’daki Budist tanrı Kannon’a adanmış Akasaka’daki Kinryūzan Tapınağı ile başlar. Mevsimin karlı görüntüsü ustaca işlenmiştir, gökyüzünden tek tek düşen kar tanelerine dikkatinizi çekerim. Ve buna bir de tapınağın çatısındaki kar yığınları eşlik etmektedir.
Japonlar, Batılılar ona henüz isim bulmadan çok daha önce bilinç konusunda ustalaşmışlardır. Doğaya, onun ruhsal ve yatıştırıcı özelliklerine hayran kalarak Batılıların kavrayamayacağı adlandırmalar yapmışlardır (ağaç yaprakları arasından süzülen ışığı tanımlayan bir kelime gibi). Doğa onlara her zaman boş zamanlarında kendine hayran bırakacak şeyler sunmuştur: ilkbaharda kiraz çiçeği olan sakuralar, kışın kar…
”Çıktım seyre daldım,
Fuji Dağı’nın yüce zirvesinin saf beyazını görmek için,
karlar altında.”
Yukarıdaki tahta baskı resimde, Fuji Dağı’nın karlarla örtülü olduğunu, körfeze ve istikametlerine doğru huzur içinde yelken açmış teknelere baktığını görüyoruz.
Soğuk hava teması ve beraberinde taşıdığı kasvet muhtemelen seriye en hakim olan unsurlardır.
Şogunların her yıl turna avında kutladığı uzun ömürlülüğün simgesi olan turna, kış ile ilişkilendirilmiş ve tahta oymalarda sıklıkla görülen başka bir motiftir.
Kış; Budist tapınak çanlarının kutlu çınlaması ve havayı ışıkla dolduran şenliklerle birlikte yeni yıl kutlamalarıyla resmen sona erecekti.
Kaynakça: https://www.dailyartmagazine.com/hiroshiges-winter-views-of-edo/