Tam adıyla Hilaire-Germain-Edgar Degas, 1834’te bugün doğdu. Dansçılar, göstericiler ve balo elbiseleri içinde kadınlar dahil olmak üzere çağdaş yaşam sahnelerinde uzmanlaştı. İzlenimcilik akımının kurucularından biri kabul edilse de ressam bu terimi reddedip gerçekçi olarak tanınmayı tercih ettiğini açıklamıştır. Tekniği başarılı bir ressam olan Degas, daha çok dans temalı resimleri ile tanındı.
Degas bugün popüler bir sanatçı olmaya devam ediyor. Değişen stilleri ve kaygıları Koleksiyon’da iyi bir şekilde temsil edilmektedir.
Degas, baştan beri Paris’teki İzlenimcilerle birlikte sergilenmişti. Bağımsız bir yol izleyebilmiştir; özel geliri, alıcı çekmek zorunda olmadığı anlamına geliyordu. Paris’teki yaşamının çoğunu 1855’te akademik ressam Louis Lamothe ile birlikte eğitim almak üzere hukuk çalışmasını bırakarak geçirmiştir. 1855’te Ecole des Beaux-Arts’ta okumuştur. 1856 yılında Roma’daydı ve ardından sık sık İtalya’yada bulundu. Ingres’e çok hayrandı, ancak kısa sürede iyi tanıdığı Manet’in etkisi altında bir Empresyonist yaklaşım geliştirdi.
Degas, parlak zekalı, hoşsohbetli olarak ünlenmiş olsa da soğuk bir adamdı. Kompozisyona olan yaklaşımını etkileyebilecek olan yeni bir fotoğraf tekniğini uyguladı. Bir ressamın yanı sıra bir heykeltıraştı, özellikle sonraki yıllarda görme sıkıntısı onu rahatsız ettiğinde modele yakın stüdyoda çalışmaya zorladı bu durum onu. Daha sonra yaptığı grafik eserleri çoğunlukla pastel boyalarla olmuştur.
DANS TEMASI
Bale dansçıları ana konulardan biriydi. Degas bir keresinde bir Parisli sanat satıcısı Ambroise Vollard’a “İnsanlar bana dans eden kızların ressamı diyor” demiş ve eklemiştir “dansçılara duyduğum en büyük ilgim harekete geçmek ve güzel kıyafetler boyamaktan kaynaklanmadı.” Bu vesileyle size çok ünlü bale dansçısı resimlerini göstermek istiyoruz.
-Orkestradaki Müzisyenler, 1870
Degas, 1872’de “Orkestra Müzisyenleri”ni tekrar boyamış ve revize etmiştir. Genişleterek yatay formatı dikey hale getirmiştir.
-Rue Le Peletier’deki Opera Fuayesi, 1872
Rue Le Peletier’deki Opera Fuayesi, büyük salonda on balerinin sınava girdiğini gösteriyor. Opera binasındaki eğitmen, beyaz giyimli Louis François Mérante, dansçıların izlemesi gereken emirleri veriyor. Rue Le Peletier’deki Opera, 1873’te yakılan eski bir opera binası olarak görüldü. Degas, 1875’de açılan Charles Garnier’in yerine geçmekten hiç hoşlanmamıştı.
– Sahnede bir Bale Provası, 1874
Bu tablonun tarzı grisaille (heykel) çalışmalarına benziyor. Renkli olmayan chiaroscuro (ışık ve gölge sanatı), fotoğrafın yeni görsel tekniğinde bir çeşit cazibe kaynağıdır. Burada Degas, sahne ışıkları ile sınırlandırılmış kompozisyona odaklanarak biraz yukarıdan olan bakış açısını seçmiştir. Bu resim 1874’teki ilk İzlenimci sergisinde hemen fark edildi. Ressam Giuseppe De Nittis bir arkadaşına şöyle yazdı: “Dans provası yapmış olması gereken bir resmi hatırlıyorum […] ve size son derece güzel olduğunu söyleyebilirim: muslin kumaşından olan kostümleri çok donuk ve gerçekçi görünmesi için konumlandırılmış hareketlerin doğruluğu yaşamdan bir kare gibi; tarif etmek imkânsız ”.
Burada Degas, biri diğerinin saçını tarayan iki kadını resmetmiştir. Renk paletini sadece birkaç renkle sınırlamıştır: kırmızılar, portakallar ve pembeler. Bu, hayatının son dönemindeki çalışmalarında tipiktir. Tekdüze renkler artık hakim olmuştur sanatında.
Degas hayatının sonlarına doğru görme yetisini kaybetmeye başlamıştır. Görme yetisini yitirirken buna bağlı olarak resimlerindeki renk parlaklığı da artmıştır. Bu dönem heykel yapmak daha kolay gelmiş ama yine de sağlık şartları nedeniyle yetmiş dört yaşında sanatı bırakmıştır. Hayatının son dokuz yıllında hiç çalışmamış ve bu dönemde “ölümden başka bir şey düşünmüyorum” demiştir. Degas‘ın eserleri ölümünden önce ünlenmişti.
-14 Yaşındaki Küçük Dansçı
Her zaman zayıf görüşlerden muzdarip olan Degas, hayatının sonlarına doğru kör olmuştur. Kısmen kendi zevkine göre kalıplayabildiği ve hissedebildiği, sadece görselleştirebileceği bir şey gerçekleştirebilmek için balmumu figürleri yapmaya başladı. 1881 ilkbaharındaki altıncı empresyonist sergide, halka açıklayabileceği tek heykeli sundu. 14 Yaşındaki Küçük Dansçı, ilk ortaya çıktığında çok sıcak karşılanmadı. Gerçek saçlı, neredeyse gerçek boyutlardaki balmumu figürü eleştirmenlerin sert tepki vermesine neden oldu.