Elvis Presley’nin ünlü saç modeli Madame’dan sonra ünlenmiştir, Fransız şampanya kadehi Madame’ın göğsüne benzeterek modellenmiştir ve efsaneye göre ‘markiz kesimi’ denen pırlanta, Madame de Pompadour’un dudak şeklini andırmaktadır… Yine de bütün bunlara rağmen, Madame de Pompadour, Fransa’nın ve güzel sanatın taç giymemiş kraliçesi olarak mirasını terk etmiştir.
Planlanmış Bir Gelecek
Tam adı Jeanne Antoinette Poisson olan kraliçenin, kral XV. Louis’e metres olması kaderinde vardı: Küçükken, bir falcı, bir gün kralın kalbini kazanacağını söyledi. Bu nedenle, ergenlik çağına girdiğinde, annesi kraliyet metresi olması için çalışmalarını sürdürdü. Bütün tiyatroları ezberlemek, dans etmek, şarkı söylemek, resim yapmak, işleme yapmak ve klavsen çalmak zorunda kaldı.
Evlilik
19 yaşında d’Étiolles ailesine girmişti. Daha küçükken öldüğü iki çocuğu olmuştu. Çok geçmeden Antoinette, Paris çevrelerinde çok popüler olan ve yakın arkadaş olduğu Voltaire gibi birçok entelektüelin de katıldığı kendi sergi salonunu kurmuştu.
Buluşma
Kral, zekâsı, yetenekleri ve güzelliği hakkında söylentileri duyduğunda, Antoinette gerçek bir ünlüye dönüştü. Bir grup saray mensubu, onu krala tanıtmaya karar verdiler ve Versailles’daki maskeli balo, bunu yapmak için mükemmel bir fırsat gibi görünüyordu. Ve bir ay sonra kralın metresi olmuştu bile.
Sürekli Müşteri
Mimarların, mobilya ustalarının, iç mimarların, yazarların, ressamların ve heykeltıraşların tutkulu bir müşterisiydi. Daha sonra hediye olarak vereceği yüzük ve bilezikler için yarı değerli taşlara cameos oymuştur. Ayrıca Avrupa’nın en ünlü porselen üreticilerinden biri olan Sèvres’in geliştirilmesinden de sorumluydu.
Portre
Madame de Pompadour’un portreleri kendi içinde bir türdü. Kral ve Fransızlarla iletişim kurmak için portreleri kullandı, sadakatini, sevgisini, aklını duyurmuştur… Goncourt kardeşlerin söylediklerine göre büyük bir yenilikçi ve “Rococo sponsoru ve kraliçesi” olarak selamlandı.
Bir Skandal
Portreler dışında, Boucher projelerinden özel olarak onun için dokunmuş olan goblenler sipariş etmişti. Ovid’den güneşin doğuşunu ve ayağa kalkma hikâyesini seçmişti, hayal edebileceğiniz gibi her şey sembolikti. Bu resimde Boucher, Madame de Pompadour’u geri dönen güneş, Louis XV’yi selamlayan su perisi Tethys gibi tasvir etmiştir. Resimler 1753’te Salon’da sergilenmiş ve oldukça bir ses getirmişti.